tisdag 19 april 2011

Det är skillnaden som gör skillnaden

Rubriken är en mening som jag har förälskat mig i det senaste. Efter föreläsningen med Vilja blev den ännu mer klar. Det är sjukt att sådant som är såpass ordagrant helt plötsligt kan bli ännu mer förståeligt då någon berättar det för dig.

Hur som helst, en del av föreläsningen handlade om att vi oftast sätter ribban för hög och endast fokuserar på det stora målet istället för att sätta delmål. Jag är expert på sådant! Istället för att tänka: "Faan, det kommer jag aldrig klara", borde man istället tänka: "Vad är det minsta jag kan göra för att komma ett steg närmare mitt mål." En endaste liten kraftansträngning för att komma närmare målet.

Som ikväll, när jag egentligen inte ville något annat än att se på TV i soffan hela kvällen, då la jag boken brevid mig på bordet. Rätt var det var läste jag några sidor. Visst, jag borde läst mer, men jag gjorde något, och det är den skillnaden som gör skillnad på det stora hela.



Oftast är det de små stegen som räknas

1 kommentar:

  1. så sant, delmål is the shit. Enklare att uppnå och även lättare när man väl ska ta sig fram till de större målet att ha mindre mål att glädjas åt på vägen!

    SvaraRadera