söndag 3 juli 2011

Second hand-matematik

Låt oss säga att när jag förr handlade kläder kunde det ligga i snitt på 2000 kronor i månaden. Ett typiskt inköp skulle kunna vara: ett par jeans, en klänning, en tröja och en t-shirt. Nu för tiden kan jag köpa samma kvantitet för 180 kronor. Ni förstår givetvis den enorma skillnaden! Jag sparar alltså: 1820 kronor i månaden, vilket blir 21 840 om året. På endast kläder!!

För att visa på ett pedagogiskt sätt gör jag en jämförelse om vad jag kan köpa för dessa pengar istället:

*En charterresa (genom Ving) till Thailand, två veckor, på fyrstjärningt hotell
*55 restaurangbesök á 400 kronor besöket
*27 övernattningar på ett fyra-stjärningt hotell i Sverige.
*Både en iPad och en Macbook air på Siba.
*44 ansiktsbehandlingar eller liknande skönhetsbehandlingar.
*10 flaskor av en 2148 kronor dyr champagne på systemet.

Jag tror ni fattar grejen va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar